Vilka viktiga personer, sammanhang och situationer har påverkat mig i min yrkesroll?
Viktiga personer och inspiratörer! Ja, tänk om jag hade kunnat kommit ihåg namn! Önsketänkande!
Men redan på högskolan i Malmö när jag läste till förskollärare tilltalades jag av det sättet att lära sig, vi formade vår utbildning i viss grad själva. Vi hade väldigt mycket "läs vad du vill inom detta området och redovisa i en rapport". Hjälp mig ni som kommer ihåg vad det hette! L..?
Det talades också om att högskolan var reggioinspirerad.
När jag började arbeta så fanns det vissa arbetssätt jag inte kunde förlika mig med så jag drog iväg åt annat håll och ville komma vidare och veta mer. Därifrån kommer mitt stora intresse för utvecklingsarbete i förskolan. Jag har haft väldigt bra chefer som sett mig i det och jag har nästan fått gå alla de utbildningar jag bett om. Och gått på massor av föreläsningar i arbetet men faktiskt också på min fritid. Mitt arbete har hela tiden varit min hobby också.
När jag kom till Munka Ljungby fick jag ett ord på det jag sökt hela tiden, Reggio Emilia inspiration. Visst hade jag det i tankarna från högskoletiden men först nu såg jag hur det kunde fungera. Min chef åkte till Italien och kom hem och inspirerade ännu mer och sen fick jag också åka till Reggio Emilia en vecka förra året. Men det var en föreläsning där som verkligen fick fart på mitt intresse för pedagogistarollen. Den handlade om ett projekt, som hette doftflickan, där barnen utforskade hur dofterna kommer in i kroppen . Kanske jag skriver mer om den senare någon gång.
Ett studiebesök i Kalmar, Harold Göthson, mm. mfl. och mer och mer och mer.
Mitt pedagogiska ställningstagande hittills kan väl beskrivas som ett barncentrerat förhållningssätt där barn är lika mycket värda som en vuxen. Deras önskemål, åsikter, tyckande är lika viktiga som mina. Barn är lika mycket människor som vi vuxna och förtjänar lika mycket respekt.
Barn (människor) är kreativa, rörliga, nyfikna, olika, kompetenta (i alla situationer), innovativa, och har ett forskande förhållningssätt till omvärlden. De testar ju nya hypoteser hela tiden! Se på de barn som trycker på knappen som öppnar dörren gång på gång! Vad är det om inte ett utforskande! Dörren öppnar sig varje gång jag trycker! WOW!
Vi är på förskolan för barnens skull! Förskolan är barnens arena!
Med dessa ord avslutar jag mitt ställningstagande om min barnsyn och skrivandet för denna gång.
Hej hopp!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar