Det är min födelsedag! Och här är jag på utbildning i Stockholm.
Dagen började med att vi fick gå in i ett litet rum där det låg en massa bilder/urklipp på ett bord och där skulle vi välja en bild som tilltalade oss och som kunde beskriva oss i vårt arbete med barnen. Jag såg direkt en bild där det ser ut som om det är en tant som hoppar på en studsmatta. Jag tänkte den symboliserar glädje och att våga språnget och att hoppa högt. Jag tänkte också att det kanske hörde mer till min roll som mormor och ock vidare och fick syn på en annan bild som kunde symbolisera arbetet, en trasmatta i massor av olika färger som skulle få symbolisera just olikhet och hur dessa olikheter vävs samman så att vi alla, pedagoger, barn och familjer bildar en helhet. Men det fick bli den studsande tanten. För trots allt så ska ju inget på förskolan ske utan GLÄDJE!
Det första vi sedan gjorde tillsammans var att presentera oss genom den bilden. Det tar rätt lång tid när vi är 42 stycken! Men väldigt givande då vi tolkat på så olika men ibland lika sätt.
Vi hade fått i uppgift att ta med en sak som vi kunde presentera oss mer privat med också.
Jag hade med en leksak. Min tanke med det var att jag gärna vill ha med leken i allt. Just denna leksak ligger alltid framme hemma hos oss och den kan vi leka med när som helst, När vi har gäster finns den där för att få en snackis eller något att göra när såsen ska bli färdig men den symboliserar också att leken alltid finns närvarande oavsett tidpunkt. Det är inte många fester hos oss som inte har haft någon form av lek/spel/uppdrag som inslag.
När vi sedan samlades efter lite fika så fick vi se en fotofrekvens från en yngrebarnsavdelning som vi sedan fick analysera. Det var två barn som står vid ett bord och undersöker bollar och ringar. (Fröbel, Bollen och cirklarnas betydelser för de yngre barnen som går igen i ritandet med). Kanske en ingång i ett projekt? (egen tanke) Barnen är i ett ständigt samspel kring materialet (Vygotskij, samspelet, hur icensattes miljön för utforskandet och mötet mellan barnen? Teori kring design Bishons matematiska aktiviteter?) Materialet bjuder in till upprepade undersökningar av formen i relation till trädstammen som också låg på bordet och i relation till den egna och den andres kropp, armarna och huvudet.
Eftersom vi inte varit med och dokumenterat kunde vi bidra med andra sätt att se på situationen.
Det har varit 17 pedagogistautbildningar under 15 år, vi fick se ett bildspel över dessa åren (jag såg varken Maria eller Vera :( ) Mellan 2001 och 2003 var det ingen formell utbildning utan intyg men efter det. 2012 började man åka till Reggio Emilia.
Per Alnervik berättar lite om sitt ledarskap och sin roll som pedagogista på HallonEtt att det innebär att bygga en verksamhet utifrån VÄRDEN, en värdestyrd verksamhet. Tack för den säger jag!
Hur organiserar vi vår och barnens tid? Ja, han tar upp vad pedagogistan uppgifter kan vara men det tror jag att jag tar en annan gång.
Vi blev också delade i 3-grupper där vi skulle dela våra pedagogiska ställningstagande, detta skulle ske under strikta former. En berättar och en skriver och vi skulle rikta all vår uppmärksamhet mot den som berättade och inte avbryta! Sedan fick vi ställa frågor och vara nyfikna. Som gåva till den som berättat gav vi sedan anteckningarna. "Varje människa ska få ta plats men inte på bekostnad av någon annan" Hoppas att jag citerat rätt nu. Jag berättade om hur vi arbetar med den pedagogiska dokumentationen och båda mina reflektionspartners blev nyfikna och ska få vår mall. Jag berättade också om vårt pågående utvecklingsarbete kring värdegrunden och kulturanalyserna och fick tipsat om Ulf Blossings bok Kompetens för samspelande skolor. kul när man kan inspirera! En av de tre som jag kom i grupp med kom fram till mig vid ett senare tillfälle när jag satt med bedömningar, inför ett seminarium min Lokala VFU-ledarkollega ska ha imorgon om summativ och formativ bedömng och undrade vad jag gjorde och jag berättade så sa hon "Oh vilken hög kvalitet ni verkar ha på allt!" KUL! Men jo, vi har en hög kvalitet på mycket av det vi gör i MunkaLjungby...
På kvällen fick vi använda händerna och sjunka in i kontemplation när vi skulle gestalta vårt pedagogiska ställningstagande med tapetklister och silkespapper på pärmar som sedan skulle bli vår reflektionsbok.
God natt! Nu ska jag försöka sova med en vitt främmande människa i samma rum...
Morgondagens schema:
Onsdag den 6/4
8:30-12 Föreläsning med Anna Barsotti och
Harold Göthson.
13-16:30 Att arbeta projekterande. Pedagogistans
roll. Fortsatt arbete med pedagogiska ställningstaganden.
19:00 Middag med (lek)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar