Jag ska försöka sammanfatta de tankar som fastnar hos mig när jag läser.
Hur viktigt det är att ge utrymme för och ge mening åt många olika sätt att se på ett problem, fråga, utmaning, tanke och fundering.
och för att undvika likriktning, normgivande och att vi lärare enkelriktar barnens meningsskapande och kunskapande.
För att få barnen att tänka och handla kritiskt, att utveckla barns förmåga att handla för hållbar utveckling och för att vi inte idag vet hur framtiden ser ut. Därför kan vi inte helt luta oss mot nuvarande forskning eller hur vi har handlat. Ge barnen möjligheter till handlingskraft och ett kritiskt tänkande.
Olika sätt att undervisa:
Faktabaserad undervisning - levereras det som be-
traktas som objektiva och sanna fakta till elever. Lärarens uppgift är att för-
medla vetenskaplig kunskap till eleverna.Normerande undervisningstradition - en blandning av vetenskapligt och barncentrerat fokus men vetenskapen förväntas kunna lösa alla värderingsfrågor. Vetenskapen avgör vad som är rätt eller fel. Kunskap leder med automatik till förändringar i livsstil. Påverka attityder och handlingar. Värderingarna görs åt barnen.
Pluralistisk undervisningstradition - det subjektiva som något naturligt, där det blir viktigt att diskutera normer och moraliska dilemman som en del av livet. Barn och elever utvecklar förmåga att ta välinformerade och självständiga beslut.
Det vi vet idag räcker inte till för att kunna handla för en hållbar framtid. Här ligger inte fokus på att lära sig vad som är rätt handling nu, utan på att kunna analysera och fundera ut olika alternativa sätt att handla i en osäker framtid. Barn och elever behöver lära sig att deras handlingar har betydelse och att de utvecklar en vilja och mod att handla Citat:
För att barn ska kunna utveckla en kritisk handlingsförmåga för hållbar utveckling
räcker det inte heller med att lära sig en mängd fakta. Studien har visat att lärare i förskolan bör uppmärksamma situationer där barn behöver göra moraliska värderingar. När barnen måste göra en värdering om en moralisk fråga, finns också möjligheten att de kommer fram till olika lösningar och de får då en möjlighet att kritiskt värdera de olika förslagen. Genom att erfara liknande situationer skapas förutsättningar för barnen att utveckla en kritisk handlingskompetens.
En förutsättning för att kunna agera kritiskt, är att något kan ställas mot något annat. När barn deltar i en diskussion med andra, till exempel när de undersöker något, finns förutsättningar för att olika uppfattningar kan ställas mot varandra. Om flera röster blir hörda, finns också förutsättningar för att fler uppfattningar verbaliseras.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar