söndag 22 maj 2016

Att arbeta tvärvetenskapligt

Inom oss var och en, barn som vuxna finns en längtan att utforska naturen. Vi är i ständig relation med värden/världen runt oss och med olika levande organismer. Allt vi närmar oss pågår ett lärande. Alla har en känslig mottagning av den miljö som finns runt om oss. Vi blir känslomässigt berörda med olika reaktioner. I mötet med andra blir vi bättre på att kommunicera och tanken utvecklas då vi möter andra sätt att se. När vi ordnar möten mellan verklighet och den virtuella får vi olika sätt att möta verkligheten som gör att vi utvecklar vår visuella förmåga.
Det är viktigt att vi ger barnen utrustning för fördjupat lärande. Att vi uppmuntrar till att berätta för andra - förhandla för att komma vidare.

Viktiga aspekter på lärande:
  • Arbeta i grupp för att ta in olika sätt att se genererar i att jag får nya tankar. (språk och kommunikation i Lpfö)
  • Lärande sker inte när information "plussas" på. (Undervisning)
  • Uppmuntra frågeställningar som fylls på med tiden istället.
  • Miljön och verktyg erbjuder ett utforskande
  1. Vara påläst och medveten om hur lärande fungerar. Hur vi lär oss och koppla till didaktiken. (Didaktik som ämne berör vad läraren skall tänka på vid undervisning, dess mål och medel samt sambandet dem emellan.) Vi lär oss inte genom information som läggs på varandra utan vi ser på lärandet att det sker när vi måste omformulera utifrån olika sätt att se, ett växelverkande utbyte.
  2. Vi skapar förutsättningar för dynamik i relationerna. Gruppen viktig, att vara i relation, tvinga oss att formulera oss för varandra är utvecklande = lärande. Barn konfronteras i att argumentera i olika sätt att se.
  3. Pedagogens ansvar att skapa miljöer som är rika av verktyg för att fördjupa sig. Många verktyg! Material som går att utforska med olika verktyg. Varierande material. De olika fördjupningarna som görs kommer inte från någon statlig läroplan utan byggs upp allteftersom. 
När barnen ser förvandlingen (nedbrytningen av en frukt, gönsak) ger det tankar om dåtid och framtid. (Naturvetenskap och Matematik Lpfö)

Pedagogerna ger inte svaren eller termerna eller orden för t ex fotosyntes istället försöker man hitta likheter. Det sätter igång en process där man går fram i steg. Viktigt då att processen utgår från att man lyssnar på barnen och att vara nära, Vygotskij se den proximala utvecklingszonen. Och att lära sig av många sammanhang ihop, Bruner.
Vi bygger en värld som hänger ihop och är gemensam.

Ett lärande som har en önskan om att lära!

Sammnanfattning av ett tvärvetenskapligt lärande i projekt (om t ex hur träd andas träd):
Barnen beskriver (adjektiv) t ex om man undersöker en frukt eller grönsak.
De skriver
De förflyttar sig i tid och rum
Argumenterar och förhandlar
De behandlar naturvetenskap (fotosyntes, ställer hypoteser, kretslopp)

Man tycker att fakta och termer är sådan information som är lätt och går att få genom t ex internet, familjen eller på torget. Man vill här istället ge fördjupad kunskap i det man läst sig på annat håll. Skolans ansvar är att lämna spår i det djupa sättet att lära och djupet i individen.


EU:s Åtta nyckelkompetenser
Denna referensram definierar åtta nyckelkompetenser och beskriver de viktigaste kunskaperna, färdigheterna och attityderna för var och en av dessa. Nyckelkompetenserna är
  • kommunikation på modersmålet, det vill säga förmågan att i både tal och skrift uttrycka och tolka begrepp, tankar, känslor, fakta och åsikter (lyssna, tala, läsa och skriva) samt språklig interaktion i lämplig och kreativ form i en rad olika samhälleliga och kulturella sammanhang,
  • kommunikation på främmande språk, vilket utöver färdigheterna för kommunikation på modersmålet innefattar förhandlingsteknik och interkulturell förståelse. Kunskapsnivån är avhängig av flera faktorer samt av förmågan att lyssna, tala, läsa och skriva,
  • matematiskt kunnande och grundläggande vetenskaplig och teknisk kompetens. Matematiskt kunnande är förmågan att utveckla och tillämpa matematiskt tänkande för att lösa en rad problem i vardagssituationer, med tonvikten på bearbetning, utövande och kunskap. Grundläggande vetenskaplig och teknisk kompetens är förmågan att bemästra, dra nytta av och tillämpa kunskaper och metoder som förklarar naturens värld. Det inkluderar en förståelse för de förändringar som människan gett upphov till samt vårt ansvar som enskilda medborgare,
  • digital kompetens innefattar säker och kritisk användning av informationssamhällets teknik samt grundläggande färdigheter i informations- och kommunikationsteknik (IKT),
  • lära att lära handlar om lärande, förmågan att fullfölja och organisera det egna lärandet, antingen individuellt eller i grupp utifrån det egna behovet, samt kunskap om metoder och möjligheter,
  • social och medborgerlig kompetens. Social kompetens avser personlig, interpersonell och interkulturell kompetens och alla beteendeformer som hjälper individen att delta i samhällslivet och arbetslivet på ett effektivt och konstruktivt sätt. Det är kopplat till personlig och social välfärd. Kunskap om seder och bruk i de olika miljöer där människor verkar är nödvändig. Medborgerlig kompetens, och i synnerhet kunskap om sociala och politiska begrepp och strukturer (demokrati, rättvisa, medborgarskap och medborgerliga rättigheter), gör individen rustad för ett aktivt och demokratiskt deltagande,
  • initiativförmåga och företagaranda är förmågan att omvandla idéer till handling. Det innebär kreativitet, innovation och risktagande samt förmågan att planera och leda projekt för att uppnå de mål som ställts upp. Individerna är medvetna om sammanhanget de verkar i och förmögna att utnyttja de möjligheter som står till buds. Detta utgör grunden för att tillägna sig de specialinriktade färdigheter och kunskaper som krävs av dem som bidrar till social eller kommersiell verksamhet. Detta bör omfatta medvetenhet om etiska värderingar och främjande av goda styrelseformer,
  • kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer, vilket omfattar en medvetenhet om betydelsen av kreativa uttryck vad gäller idéer, erfarenheter och känslor i olika medier (musik, scenkonst, litteratur och visuella konstformer).
Dessa nyckelkompetenser är alla beroende av varandra och tonvikten för allihop ligger på kritiskt tänkande, kreativitet, initiativtagande, problemlösning, riskbedömning, beslutsfattande och konstruktiv hantering av känslor.


Maddelenas ord:
  1. Vara i grupp
  2. Argumentera
  3. Erkänna att jag kan ha fel
  4. Vara flexibel i tankesätt
  5. Tänka i sätt som förändras
  6. Kreativt tänkande
  7. Tala flera språk på flera olika sätt
Stämmer de någorlunda överens? Ja det är en tolkningsfråga precis som vår läroplan kan tolkas.

Eftermiddagen spenderades på hotell Europa, i matsalen i källaren, där vi blev indelade i 3 grupper för att delge varandra hur vi pre-projekterat med våra arbetslag och om vi skrivit syfte och var vi är nu. Hur vi möter/bemöter ett arbetslag som är duktiga och allt rullar på i, kan tänka mig att det blir så... 

Vi fick reda på vår läxa inför septemberträffen och annan information.
Sedan var det dags för sista studiebesöket och teatime på olika förskolor, jag var på förskolan Robinson som namngetts efter Robinson Crusoe för hans kreativitet när han var på en öde-ö. 
Väl tillbaka till vandrarhemmet packade vi färdigt på en kvart och begav oss med taxi till Boo
lgna för övernattning på Bologna airport hotel. Skönt med ordentlig mat, riktig dusch med varmvatten och internationell frukost! 

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar